Du kan få hjelp med skattemeldingen

Nå er det bare noen dager igjen før skattemeldingen må leveres. Du får masse god
hjelp på nettsidene, og du kan kontakte Skatteetaten i flere kanaler dersom du trenger
det.
Husk at det er ditt ansvar å kontrollere at alle opplysningene i skattemeldingen
er korrekte og fullstendige.
Mandag 30. april er siste frist for å levere skattemeldingen. Til nå har rundt 273 000
lønnsmottakere og pensjonister i Trøndelag åpnet skattemeldingen sin, noe som
utgjør 86 prosent av de 312 000 digitale brukerne i fylket.
– Det er flott at så mange har åpnet skattemeldingen sin. Jeg håper at det ikke bare
er for å sjekke om de får penger igjen på skatten, men at folk også bruker litt tid på å
se over tallene. Husk at det er ditt ansvar å kontrollere at alle opplysningene i
skattemeldingen er korrekte, sier Rune Langsø Johansen, fungerende direktør i Skatt
Midt-Norge.
Sjekk at alle forhåndsutfylte opplysninger stemmer og fyll inn det som ikke er
forhåndsutfylt.
– Skatteetaten vet ikke alt om deg. Vi har ikke alle opplysninger for å fylle ut fradrag
knyttet til eksempelvis reise eller pendling. Det kan også være inntekter, en feriebolig
i utlandet eller leieinntekter som vi ikke har opplysninger om. Hvis det skjedde store
endringer i livet ditt i fjor, enten du giftet deg, kjøpte bolig eller ble pensjonist for å
nevne noen eksempler, så må du sjekke skattemeldingen din ekstra nøye, råder
Johansen i en pressemelding.
Hvis alle opplysningene i skattemeldingen din er korrekte og fullstendige, trenger du
ikke å gjøre noe. Da anses skattemeldingen som levert. Næringsdrivende har ikke
leveringsfritak; de må levere uansett, og de må levere elektronisk. Leveringsfristen
for næringsdrivende er 31. mai. Så langt har 62 prosent av de nærmere 27 000
næringsdrivende i Trøndelag åpnet skattemeldingen sin.
Tre råd like før innleveringsfristen: 
1. Sjekk at opplysningene stemmer med det du har fått fra bank, arbeidsgiver,
borettslag og så videre. Har du ingen endringer, trenger du heller ikke å
levere.
2. Sjekk at alle fradrag du har krav på er oppført. Bruk fradragsveilederen vår på
skatteetaten.no.
3. Bruk skatteetaten.no. Her finner du blant annet videoer, veivisere,
fradragskalkulator og flere steg-for-steg-verktøy som kan hjelpe deg.
Er du fortsatt usikker på hva du skal gjøre, kan du kontakte oss på telefon (800 80
000), Facebook (Skatten min) og chat alle hverdager 09:00-15:30, med utvidet
åpningstid mandag 30. april 09:00-20:00. I tillegg har vi utvidet åpningstid på chat og
Facebook lørdag 28. april kl. 10:00-16:00. Du kan også komme innom ett av våre
skattekontor. Åpningstidene er 09:00-15:00.
Mange spør om hjelp
Som ventet har det vært stor pågang hos Skatteetaten etter at skattemeldingen ble
tilgjengelig 4. april. Mange ringer eller kommer innom et skattekontor, men den
tydelige trenden er at stadig flere tar kontakt via chatten.
– Det er helt klart økt pågang etter at skattemeldingen blir tilgjengelig. Jeg synes det
er fint fordi det tyder på at folk ønsker å gjøre det riktig. Og vi er her for å hjelpe. Vi
er også glade for at så mange bruker de digitale kanalene våre. Det er en praktisk og
effektiv kommunikasjonsform for begge parter, sier Johansen.
Endelig skatteoppgjør
Etter leveringsfristen blir skattemeldingen behandlet fortløpende av saksbehandlere
ved skattekontorene. Det endelige skatteoppgjøret er klart tidligst 27. juni, og da får
de fleste skatteoppgjøret sitt. Neste mulighet er 2. august, og deretter blir det
løpende oppgjør frem til 25. oktober. Hvis du leverer skattemeldingen på papir får du
skatteoppgjøret ditt tidligst i august.