Skynd deg å klage på hotellet

Klag med én gang hvis du er misfornøyd med hotellet, oppfordrer Forbrukerrådet.

Nordmenn har gjerne høye forventninger til standard og hygiene, og det er nok ikke alltid de blir innfridd. Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet er klar på hva du bør gjøre hvis du ikke er fornøyd.

– Klag! Og ikke utsett det til du er hjemme igjen. Hvis feriefølelsen blir ødelagt av muggsopp i dusjen, er det om å gjøre at det blir ordnet opp med det samme. Dessuten har hotellet rett til å forsøke å ordne opp. Klarer de ikke det, kan det bli snakk om for eksempel prisavslag.

Fotografér mugg og skitt

Kommunikasjonsrådgiveren minner om at når du skal klage på noe, er det om å gjøre å kunne bevise at du har rett.

– Ta bilder av den muggsoppen i dusjen, eller det sengetøyet som var skittent da du ankom. Har du blitt lovet en spesiell utsikt, bør du også ta vare på det løftet skriftlig.

Hotellet skal nemlig holde alt de lover i all markedsføring og kommunikasjon med deg.

– Har du blitt lovet et visst antall meter til stranden, skal det stemme. Det er heller ikke greit at svømmebassenget de reklamerte med ikke eksisterer, poengterer Skogly.

Mange finner hotellet sitt gjennom ulike formidlingssider på nett, men det er likevel hotellet du har en avtale med, og det er deres vilkår som gjelder.

Hver femte hotellgjest i Norge misfornøyd

For etpar år siden gjorde Forbrukerrådet en undersøkelse som viste at hver femte hotellgjest var misfornøyd her til lands.

– Vi fant også ut at over halvparten lot være å klage. Det synes vi er leit. Et seriøst hotell ønsker tilbakemeldinger, slik at de kan gjøre gjestene fornøyde.
Undersøkelsen viste videre at hotellet ordnet opp for de fleste av dem som klagde. Da har hotellet fått muligheten til å forbedre seg, og gjesten en bedre ferie, avslutter Forbrukerrådets Ann Hege Skogly i en pressemelding.