Lys opp, ble beste elevbedrift

Beste elevbedrift

Det var Grete Johanne Aarvold og Frida Bathen, og bedriften «Lys opp» som gikk av med seieren for årets beste elevbedrift ved Hommelvik Ungdomsskole i 2017. Bedriften, «Lys opp» produserer og selger heklede reflekser i forskjellige kule farger og fasonger og har slagordet «Bli sett, det er lett!»

– Vi hekler med refleksgarn og selger de direkte over disk eller man kan bestille via Instagram lys.opp fortalte Frida Bathen til Malviknytt i februar.

I vurderingene fra juryen, som besto av Avdelingsleder 8. trinn ved Hommelvik Ungdomsskole, John Thomas Renå, Rådgiver for grunnskolene Sør-Trøndelag fra Ungt Entreprenørskap, Marthe Strømsem og Banksjef i Sparebank 1 SMN Hommelvik, Tor Helge Hansen er det lagt vekt på at bedriften gjør det bra på flere områder. Bedriften skal har vist en god salgsutvikling både i henhold til antall salg før messe og i henhold til inntekt. I tillegg har jentene planer om hvordan ideen kan videreutvikles.

Grete Johanne og Frida hadde heklet hele 72 reflekser til elevbedriften, og det de var begge to godt fornøyd med at de nesten var utsolgt.

Beste forretningside

Juryen syntes det var guttene bak VEGMA som hadde den beste forretningsideen. Det er Vegar Larsen og Martin Følstad, som står bak ideen og navnet en sammensetning av navnene VEGar og MArtin. Guttene har laget Geværstøtter, med både borrelås og håndtak. Juryen har lagt vekt på en helhetsvurdering, og har vurdere ut fra behovet for produktet, om varen er innovativ og hvilket samarbeid bedriften har hatt med eksterne aktører.

– Vi syntes geværstøttene man får kjøpt er alt for dyre og tenkte at dette måtte vi få til å lage selv. Så nå har vi solgt noen, og vi tar selvfølgelig i mot bestilling på flere. Vi har laget det i to varianter, hvor den ene er i gull, forteller guttene til Malviknytt.

Beste logo/navn

I kategorien beste logo var det Ingeborg Holm-Rodahl og Elise Teigen som gikk av med seieren. Bedriftseierne har lager popsocket og selger dette på bestilling. Jentene har selv sagt at de vil vinne, fordi de er målretter og at de syntes ideen er godt gjennomført. Det er stort behov for produktet og de har videreutviklet ideen til noe eget. Juryen har lagt vekt på at logoen skal ha en kobling til bedriftens virksomhet og at logoen er nyskapende og orginal.

– Dette har vært kjempeartig, og vi har tatt i mot mange bestillingen, fortalte Ingeborg til Malviknytt.no under bedriftsmessen.

Beste utstilling

Juryen syntes det var bedriften Fristelser, som hadde den beste utstillingen. Juryen la vekt på hvordan utstillingen var estetisk utformet, utstillingen som informasjonskilde, salg- og presentasjonsteknikk og produktkunnskap hos utstillerne og inntrykk av samarbeid i bedriften. De fire bedriftseierne solgte sin egen kokebok, og kokeboken hadde de i to utgaver, laminert og ikke laminert.

Da Malviknytt.no var innom, var det to av eierne som var til stede. Både Rakel Danielsen og Emma Løvseth fortalte, at Hedda og Sara også var med i bedriften, men at de gikk litt rundt og solgte.

Beste markedsføring

Vinneren av beste markedsføring, ble bedriften Stoltfolk. Det lyktes dessverre ikke Malviknytt.no å få tatt et bilde av grunderne bak denne bedriften, men vi har fått opplyst at bedriftens tjenester er å drive service og underholdning for barneskoler, barnehager og sykehjem. Juryen hadde lagt vekt på kommunikasjon, reklame og salgsteknikk. Eierne bak bedriften har vi fått opplyst er Elias MO, Majken, Sebastian og Sarah. Bedriftseierne selv, har ovenfor juryen uttalt at de ville vinne, fordi de virkelig hadde gjort en innsats. Malviknytt.no beklager mangel på bilde av vinneren av kategorien Beste markedsføring, og oppfordrer de som står bak til å ta kontakt med Malviknytt.no for å rette opp i dette.

Malviknytt.no gratulerer alle vinnerne!