Blink med Christine

Det er blitt en tradisjon at det årlig arrangeres Elevbedriftsmesse ved Hommelvik ungdomsskole, og i år var ikke noe unntak fra dette.

Det var fullt, av både bedriftsplanleggere, familie, slekt og venner i gangene på ungdomsskolen. Ved inngangen sto Christine Rømma og ønsket velkommen. Her var det om å gjøre å kaste baller, slik at man traff blikkboksene.

– Dette heter rett og slett «Treff blink» og er en gratis aktivitet. Tanken er at ungene kan holde på her, så kan de voksne få litt ro til å gå å både se og handle inne på messen, forteller Christine til Malviknytt.no.

Markus Øyangen er med i gjennomføringkomiteen og påser at alle stemmer på sin publikumsfavoritt. Alle fikk utdelt en stemmeseddel, hvor det sto at komiteen ønsket at foreldre/foresatte og familiemedlemmer gav en stemme til den av bedriftene på trinnet som de likte best. Her er det Peter Olufsen som avgir sin stemme.

– Den som får flest stemmer blir kåret til årets publikumsfavoritt, forteller Markus og legger til at han syntes det er veldig artig å være med å arrangere elevbedriftsmessen.

 

Det er satt sammen en jury, bestående av Avdelingsleder 8. trinn ved Hommelvik Ungdomsskole, John Thomas Renå, Rådgiver for grunnskolene Sør-Trøndelag fra Ungt Entreprenørskap, Marthe Strømsem og Banksjef i Sparebank 1 SMN Hommelvik, Tor Helge Hansen.

Marthe Strømsem, fra Ungt Entreprenørskap var full av lovord ovenfor Hommelvik ungdomsskole og det arbeidet som legges ned hvert eneste år.

– Det er helt fantastisk, for jeg vet hva det krever av både skolen og av lærerne å få gjennomført dette på en god måte, slik som Hommelvik Ungdomsskole får til, gang på gang. Hommelvik er faktisk en av de få skolene som har dette som en fast tradisjon. Vi i Ungt Entreprenørskap er takknemlig for å bli invitert hvert eneste år, så ære være skolen, sier Marthe Strømsem.

Tor Helge Hansen, fra Sparebank 1 SMN Hommelvik sier seg enig og er imponert over det han har sett.

–  Det er gjennomtenkte ideer, elevene er gode på å presentere produktene sine og vi ser de har jobbet mye og godt med ideene sine, sier Tor Helge Hansen.

 

De fem kategoriene er:
Beste logo

  • Logoen skal ha en kobling til bedriftens virksomhet
  • Logoen er nyskapende og orginal

Beste utstilling/stand
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering av utstillingen og vil spesielt vurdere ut fra følgende kriterier:

  • Utstillingens estetiske utforming
  • Utstillingen som informasjonskilde
  • Salg- og presentasjonsteknikk og produktkunnskap hos utstillerne
  • Inntrykk av samarbeid i bedriften

Beste forretningside (innovativt produkt eller tjeneste)
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering, og vil vurdere ut fra følgende kriterier:

  • Er det behov for produktet/tjenesten i markedet?
  • Er varen/tjenesten innovativ (nyskapende)?
  • Hvilket samarbeid har bedriften hatt med eksterne aktører?

Beste markedsføring
Juryen vil legge vekt på en helhetsvurdering på kommunikasjon, reklame og salgsteknikk.

  • Salg- og presentasjonsteknikk og produktkunnskap
  • Kommunikasjonsmåter (plakater, nettsider ol.)
  • Når kommunikasjonen frem til publikum?
  • Felles antrekk som kommuniserer bedriftens virksomhet

Beste elevbedrift

  • Bedriften gjør det bra på flere områder
  • Salgsutvikling (antall salg før messe og inntekt)
  • Planer om hvordan ideen kan videreutvikles

Hele fem bedrifter går videre og skal delta på Ung og kreativ, som skal avholdes i Trondheim 30. mars.