Sparer «fire Røros» på å resirkulere

Folk flest i Midt-Norge føler seg trygge på at drikkekartongene de resirkulerer faktisk blir gjenvunnet og brukt til å lage nye produkter, ifølge en ny måling.

Hvert år gjenvinnes det kartong i Norge tilsvarende energiforbruket til alle innbyggerne i Røros – ganger fire!

– Folket tillit er helt avgjørende for at dagens retur- og gjenvinningsordninger kan fungere i Sør-Trøndelag og de andre fylkene i Midt-Norge, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

En fersk måling foretatt av Ipsos i årets fjerde kvartal viser at kun 11 prosent av innbyggere i Midt-Norge tviler på at drikkekartongene som leveres inn faktisk blir materialgjenvunnet. På landsbasis ligger tallet på 12 prosent.

– Vi jobber hardt med å få husstandene til å bli enda mer bevisste på å sortere avfallet sitt. Det meste av emballasje du bruker kan materialgjenvinnes, men det betinger likevel at du er motivert til å gjøre denne innsatsen. Derfor er det godt nytt for miljøet at stadig flere får tillit til det viktige gjenvinningsarbeidet, sier Røine.

Sparer «fire bergstader» i energiKartonger som kildesorteres går til materialgjenvinning og blir til nye kartong- eller papirprodukter. Fibrene i en drikkekartong kan gjenvinnes og gjenbrukes 6-7 ganger.– Hvert år samler vi inn over 35 000 tonn kartong på landsbasis. Ved å gjenvinne disse kartongene sparer vi nesten 140 millioner kWt, som nesten tilsvarer nesten fire års energiforbruk for alle som bor i bergstaden Røros, sier Røine.

I fjor ble 62 prosent av alle drikkekartongene kildesortert av forbruker og gikk dermed til materialgjenvinning, og denne andelen øker hvert år. Det viser tall som Grønt Punkt Norge har rapportert inn til Miljødirektoratet.

(Pressenytt)

Grønt Punkt Norge:

Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.

Selskapet drifter også returordningene for plastemballasje, drikke- og emballasjekartong.

Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.