Tvillingenes dagbok, satte sterke spor

Tvillingenes dagbok er en meget sterk historie. Her tar skuespillerne oss med inn i en verden av adskillelse, savn, menneskesinnet og frustrasjon. 

Tvillingenes dagbok er en reise i hvordan menneskesinnet kan ledes, endres og ikke minst styres.

I løpet av stykket, som varer i underkant av to timer, tar regissør Maren E. Bjørseth publikum med på en periode i tvillingenes liv hvor krigen herjer i byen og dette ikke lengere er et sted for guttene å være. Moren tar med sine ganske så velartikulerte bygutter, til sin hardtarbeidende mor på landet, og forlater de der. Men heller ikke her blir guttene forskånet for krigens grusomheter. Vi får være med på guttenes overlevelsesstrategier. Hvordan de herder hverandre, både fysisk og psykisk for å kunne overleve. Guttene fortrenger at moren brukte å si – mine kjære barn, mine skatter og mine elskede små. Disse ordene fortrenges, slik at minner om ordene, ikke lengere får øynene til å bli fulle av tårer. Guttene slår hverandre og kaller hverandre ukvemsord, og på denne måten takler tvillingene sult, smerte, kulde og mishandling. Guttene utvikler en overlevelsesstrategi som til slutt, blir deres egen moral.

På en sterk, men forholdsvis enkel måte blir vi med på opplevelser som til tider gjøre det litt vanskelig å huske at det her er snakk om to små barns opplevelser. Til tider så er det såpass brutalt, makabert og faktisk så perverst at det rett og slett kan bli for sterkt å forholde seg til at det her handler om barn.

Skulle det være noe å utsette på stykket, så må det være akkurat det, at den seksuelle frustrasjon kunne virke litt overdimensjonert. Poenget om fortvilelsen og frustrasjonen, har nok nådd frem til publikum selv om dette hadde vært tonet litt ned.

Visuelt hadde Katrin Bombes en enkel, men meget effektfull scenografi hvor både kulisser og kostymer er produsert ved Trøndelag Teaters egne verksteder.

Tvillingenes dagbok er et stykke som satte sterke spor og som anbefales på det sterkeste. Et stykke som får barns uskyldighet og renhet til å møte menneskesinnets mørke og krigens slagmark. Et stykke med mange dimensjoner, og mange inntrykk til ettertanke.

Medvirkende: Hildegunn Eggen, Mari Hauge Einbu, Trond-Ove Skrødal, Jon Lockert Rohde og Christian Ruud Kallum.

Regi: Maren E. Bjørseth
Scenografi og kostymer: Katrin Bombe
Lysdesign: Eivind Myren
Komponist: Torgny Amdam
Oversatt av Eve Marie Lund

 

Eva Lundemo