Skaperkraft og ideutvikling = #hack4no

Kartverket, Difi og flere samarbeidspartnere ønsker barn og ungdommer velkommen til junior-hackathon 2016.

Nytt i år er at det fram mot hackathon inviteres til å delta i en konkurranse hvor man lager sitt eget spill, verktøy eller prosjekt. Det må jobbes med dette utover høsten og presenterer det når junior-hackathon går av stabelen siste helga i oktober, og der blir også vinnerne kåret. Arrangøren oppfordrer spesielt kodeklubber og skoleklasser til å delta.

Junior-hackathon vil som i fjor foregå sammen med hackathon for de voksne. Over to dager vil vi eksperimentere, programmere og hacke. Det blir premier og giveaways til alle deltagerne.

Konkurranse

#hack4no er en idekonkurranse hvor det konkurreres om å utvikle de beste digitale løsningene med innslag av åpne data fra det offentlige. Det stilles ikke eksakte krav til hvor langt løsningen skal være utviklet når den leveres, men jo nærmere man er kommet en fungerende prototyp, desto større vinnersjanse. Det er også et pluss om det brukes data fra flere nordiske land. Det viktigste er imidlertid løsningens innovasjonskraft, potensial og markedsmuligheter.

Mer detaljer om konkurransen og konkurransereglene kommer senere. For juniorene er det en egen konkurranse – som arrangøren oppfordrer kodeklubber, ungdomsskoleklasser og andre lag til å jobbe med utover høsten og fram mot #hack4no.

Junior-hackathon på Hønefoss 28. og 29. oktober 2016.

Det er lov å sette sammen lag og starte arbeidet på forhånd, men konkurransebidraget kan ikke ha vært lansert for publikum tidligere. Det er også fullt mulig å møte opp på hackathonet uten lag og uten ide – og blir med andre som trenger deres kompetanse og kreativitet.

Underveis på hackathonet vil alle lagene bli coachet av ekspertteam satt sammen av dyktige fagfolk innenfor blant annet programmering, innovasjon og design. Dataforvalterne, som er en lang rekke offentlige etater, vil også være til stede og gi tips og veiledning om sine datasett.

Vi ønsker at flest mulig av løsningene som utvikles på #hack4no skal realiseres og komme ut i markedet. Derfor tilbyr vi coaching underveis – og solide opppfølgingspakker til vinnerlagene.

Alder

Programmet på junior-hackathon er i hovedsak tilpasset barn og unge i alderen 12 – 16 år. Det er tilpasset både de som har ingen eller liten programmeringserfaring og de som har mye erfaring. Yngre barn med programmeringserfaring må gjerne delta. Både barn/ungdommer som kommer alene eller sammen med venninner/kamerater, og hele kodeklubber og skoleklasser, er velkomne.

Premier

Det kåres en vinner innenfor hvert  tema som vil få start-hjelp til å utvikle løsningen videre. Start-hjelpen består av en solid oppfølgingspakke på i alt tre samlinger med en av sponsorene. Målet er å hjelpe lagene nærmere realisering.

Vinnerlagene kan velge å takke nei til oppfølgingen og heller ta imot en premiepott på 5.000 kroner.

Det blir også en åpen klasse for de som ikke bruker datasett innenfor de tre temaene og premien er 5.000 kroner.

To av vinnerlagene vil bli sendt videre til teknologikonferansen Slush i Finland hvor de vil delta på #hack4norden og konkurrere med vinnerlag fra andre nordiske hackathoner om heder og ære og store premier. Konkurransen skjer i regi av Nordic Innovation. Her gis det pluss ved bruk av åpne data fra mer enn ett nordisk land og for løsninger som har kommersielt eller annet potensial på tvers av landegrensene.

Lurer du fortsatt på hva hackathon er?

Da må du se denne filmen, som er fra #hack4no 2015. Det handler om skaperkraft, ideutvikling, konkurranser og mingling. Mens barna lærer å lage kart og apper og programmerer i Minecraft, konkurrerer de voksne om å utvikle de beste appene eller tjenestene.
Og man trenger ikke være programmerer for å delta. Kanskje er du den som vet hvor skoen trykker og som kan hjelpe med å brukerorientere løsningen? Eller kanskje du bare har en ide?

Praktisk informasjon om #hack4no

Påmeldingen åpner 23. august og selv om arrangøren rigger for 250 barn/ungdommer og 250 voksne kan det bli rift om plassene, så her er det lurt å være tidlig ute. #hack4no finner i år sted noen steinkast fra Kartverkets hovedkontor på Hønefoss, i lokalene til Høgskolen i Sørøst-Norge Campus Ringerike.

En voksen må være ansvarlig for deltakeren under hackathonet, og det er den voksne som er ansvarlig for påmeldinger.

Deltagelse på junior-hack er gratis, og lunsj og middag er dekket. I tillegg vil det i år, med hjelp fra sponsorer og samarbeidsparter, bli tilbyd reisestipend eller gratis buss til og fra for studenter, skoleklasser og kodeklubber.

Hver deltager må ha egen datamaskin og det vil være mulighet for gratis overnatting i sovesal/ klasserom.

 

Kilde: #hack4no