Utredningen av traseer fortsetter

Det gjenstår mye arbeid over flere år før dobbeltsporet gjennom Malvik blir en realitet.

Det er konklusjonen etter informasjonsmøtet på Vikhammer tirsdag kveld.

Torun Hellen fra Jernbaneverket orienterte en fullsatt sal om resultatet etter grunnundersøkelsene i fjor.

Undersøkelsen viste at forslaget fra gruppa Malvikstranda om å legge dobbeltspor i tunnel med stasjon på Saksvik, er så og si umulig. Det med tanke på grunnforholdene og kostnadene. De gjennomførte grunnundersøkelsen viste at jernbaneverkets egne forslag til trasse også måtte justeres, men at det her har åpnet seg noen muligheter for nye løsninger.

Kost og nytte

– Det er positivt at det nå ser ut som om det blir tatt en bestemmelse, sa leder av utvalg for ARESAM Bernt O. Ravlum (Ap) etter møtet.

– Slik det ble presentert i kveld kan det virke som om kostnadene er omtrent de samme uansett alternativ.

Jernbaneverkets representant var tydelig på at de ville utrede kostnadene først deretter velge alternativ.

– Slik grunnforholdene er må vi enten lengre inn og kanskje i den såkalte langtunnelen, eller vi må se på andre traseer for dobbeltspor, sa Hellen i sin orientering.

I følge tidsskjemaet vil et forslag til kommunen om trasse foreligge tidligst i 2018.

Arbeidet med elektrifiseringen av eksisterende jernbane går etter planen og skal være ferdig i 2023. Kostnaden vil være ca 15 millioner per kilometer.