Sein ”Vår!” på teateret

Lørdag var det urpremiere på ”Vår! – en musikalsk fantasi” ved Hovedscenen ved Trøndelag Teater. Utgangspunktet for forestillingen er å hylle musikalsjangeren og tradisjonene teateret har med musikkteater på denne årstiden.

I og med at forestillingen baserte seg på sanger fra kjente musikaler som Annie get your gun, Bør Børson jr, Cabaret, Chicago, Hair, Jesus christ superstar, My fair lady og Spelemann på taket med flere, var forventningen stor hos undertegnede som tok plass i salen for en time og førti minutter med vårlig musikkteater.

En sein vår.

Ensemblet hadde selv satt sammen og improvisert tekstene i forestillingen. Det ble litt for internt etter min smak, selv om hensikten nok var av beste mening og ideene gode i prøveperioden. At vi var med på premierefesten etter musikkspillet vi selv satt og var publikum i, kom ikke tydelig nok fram for min del. Og jeg vet ærlig talt ikke om det var en minneverdig fest jeg var med på.

Sang, koreografi, lys og lyddesign og ikke minst filmene som ble projisert på sceneteppet underveis var av beste merke, som det alltid bruker å være ved Trøndelag Teater.

Så selv om alle forutsetninger var til stede for at den musikalske fantasien skulle gi med vårfornemmelser, gjorde den dessverre aldri helt det.

Det tok litt tid før vi trampet takten og nynnet med. Applausen var tidvis spredt og nølende.

Sangglede

Dessverre kjenner jeg ikke alle skuespillerne godt nok til å si om de gjorde en god eller dårlig figur.  Til det har jeg, dessverre igjen, vært for sjelden på teateret vårt. Uansett er det jo en utfordring, selv for den mest talentfulle, å skulle bekle mange roller i en og samme forestilling.

Sangen og musikken var av beste merke, det var sammensetningen blandet med undertegnedes forventninger som gjorde at jeg dessverre ikke ble underholdt på en overbevisende måte.

Men jeg skal ikke unnskylde meg for at de profesjonelle kreftene ikke spilte opp til den vårfornemmelsen jeg hadde ønsket meg.

Dette er levende og ekte. Jeg er tvilende til utsagnet om at ”den kunsten som er på Trøndelag Teater heng på væggan” som det ble referert til.

Her har vi skuespillere som framfører levende sang, dans og musikk. De leverer ekte varer, smil, latter, spilleglede og glimt i øyet, selv om det dessverre blir litt for internt.

Teaterets ”grand old lady” Helle Ottesen framstilte nettopp det, en eldre bejublet sangerinne, som undervegs hadde sitt å fortelle ungdommene som feiret seg selv i en vårlig premierefest.

At Ottesen slepte seg krokrygget og skrøpelig rundt med rullator og rullestol, lå i sykeseng og fikk medisiner og hjelp med å tømme bekkenet forstod jeg dessverre lite av.

”There’s no business, like showbusiness” ble omkvedet vi nynnet på, på tur ut av salen etter premieren, og sånn er det kanskje.

VÅR!

En musikalfantasi av Erlend Samnøen (regi og koreografi), Åsmund Flaten (musikalsk leder), Signe Becker (scenografi og kostymer), Jesper Kongshaug (lysdesign) og Marte Vold (videodesign).

Medvirkende: Helle Ottesen, Ingrid Bergstrøm, Øyvind Brandtzæg , Mads Bones, Silje Storstein, Henriette Marø, Mira Dyrnes Askelund, Mari Hauge Einbu, John Lockert Rohde, Tor Ivar Hagen og Olve Løseth.

I orkesteret: Åsmund Flaten (piano), Trond Kopperud (trommer/perkusjon), Kjetil Sandnes (elbass/kontrabass), Stig Aarskog (klarinett/bassklarinett), Espen Andersen (tenortrombone/basstrombone), Bergmund Waal Skaslien (bratsj) og Øyvind Fjørtoft Engen (cello).

Forestillingen varer i ca 1 time 40 minutter inklusiv pause.

Billetter her.

Anmeldt av

Finn O. Fosmo