Kjøper juletrepynt hvert år

Hver fjerde av oss kjøper noe nytt til juletreet hvert år, viser undersøkelse. De første kommer i julemodus allerede i oktober. 

25 prosent av de som har juletre i huset, fyller på med ny pynt hvert eneste år, viser en spørreundersøkelse YouGov har gjort for Biltema. I løpet av tre år har nesten halvparten kjøpt noe nytt.

Julepynten har vært tilgjengelig en stund allerede. De ivrigste er tidlig ute.

– Vi selger faktisk svært mye julepynt allerede i oktober, selv om de fleste mener det er for tidlig for jul da. Pågangen tar seg opp betydelig når det nærmer seg pynting av treet, sier Dag Bergby, markedsansvarlig i Biltema.

Småbarnsfamiliene dominerer i gruppen som kjøper nytt hvert år, viser undersøkelsen.

– Eldre julekuler er jo produsert i glass. Slike blir det fort færre av med små barn i huset. Nå har vi kuler av plast som tåler å gå i gulvet uten at de knuses. Finishen er så bra at det skal et trenet øye til for å se at det er plast, sier Bergby.

Daglig leder Ole-Johnny Markussen (t.v) og butikkmedarbeider Cristoffer Grendal (foto: Roger Strømsnes)
Varehussjef Ole-Johnny Markussen (t.v) og butikkmedarbeider Cristoffer Grendal (foto: Roger Strømsnes)

Helst stjerne

Interiørblader promoterer gjerne en dempet julepynttradisjon, der diskret hvitt og naturprodukter dominerer. Fenomenet ble av en landskjent sosiolog nylig omtalt som anorektisk julepynt.

En stor del av befolkningen har imidlertid et annet syn på hvordan det skal være.

– For mange er det ikke less-is-more som gjelder i jula. Det skal være rødt, glitrende og mye, og det trenger ikke koste mye. I år ser vi også kjempeinteresse for gjør-det-selv-pyntesett, der du kan lage engler og pynt til treet sammen med barn eller barnebarn, sier Bergby.

I toppen av treet skal det fortsatt være stjerne. Bare seks prosent har spir, viser Biltema-undersøkelsen.

For jul er tradisjon. 33 prosent sier at de har akkurat den samme pynten år etter år. Andelen er høyest blant eldre, det samme på Vestlandet og i nord.

Bedre rykte

Kunstige juletrær ser stadig bedre ut, i hvert fall hvis man legger litt penger i det. Biltema selger over 10 000 av dem nå før jul.

– Vi merker godt at plastjuletrær har fått et bedre rykte med årene, det er mer gangbart nå enn for bare få år siden. I november økte vi salget med 30 prosent i forhold til samme måned i fjor, sier Bergby.

Hans tips til de som savner lukten av ekte tre er å knuse noen barnåler og legge dem i en beholder under treet.

En edelgran kan fort koste det samme som et plastjuletre. Det er ikke bare barnåldryss som får mange til å melde overgang til plast.

– På ti år vil edelgran til jul ha belastet familiebudsjettet rundt 7000 kroner, mens det samme plasttreet gjør nytten år etter år, sier Dag Bergby i Biltema.