Veien til Agra, Del 2

Tekst/Foto: Roger Strømsnes: Her fortsetter reisebrevet fra fantastiske India. Helt fra jeg hørte «Veien til Agra» av Aimee Sommerfelt i barnetimen i 1960, har India vært et spennende land i mitt hode og dette er det andre reisebrevet fra det store landet på det Asiatiske kontinentet.  Del 1 kan du lese her.

Bollywood-musical

12162801_10206834518535529_1010209488_o

I Delhi benyttet vi sjansen til å oppleve et ekte Bollywood-show. Bollywood-filmer, musikaler og TV-serier var veldig populære.  Vår musical var et fargesprakende, spektakulært kjærlighetsdrama.  Via head-set kom all indisk tale og sang til oss på godt synkronisert engelsk.

Bollywood-stjernene hadde i India stor påvirkningskraft på moter, og levesett generelt.

Jeep eller elefant

IMG_756611 km nordøst for Jaipur dro vi med jeep opp til Amber Fort, et slott og forsvarsverk med fantastisk utsikt til alle kanter.

Dette var en turistmagnet av dimensjoner, og som på de andre store severdigheter vi besøkte i India var vi tidlig ute på morgenen for å unngå den verste varmen, og det største turistrushet.

Turoperatøren hadde ordnet med jeep-transport for oss opp de lange smale bakkene til fortet.

Langs veien vi kjørte gikk det hele dagen masse elefanter med turister på ryggen. Jeg syntes synd på disse kloke og følsomme dyrene, som kun hadde dette som eneste oppgave.  Selv om disse elefantførerne forhåpentligvis stelte godt med dyrene, så har det vært presseoppslag om andre indiske elefanter med lenke-sår som har blitt mishandlet for å kunne lære å tigge fra turister.  Uansett er jeg glad for at vi kjørte bil til og fra fortet.

Slangetemmer

12119586_10206830835523456_363549971_o

Jeg hadde vel som de fleste en instinktiv slangefrykt fordi slanger kan være giftige.  Samtidig beundret dem for sine grasiøse bevegelser og ofte fine farger.  På vår reise så vi slangetemmere som vinket til seg turister, både barn og voksne, for at de skulle bli fotografert mens de holdt slangekurva. Slangen på bildet var av den fryktede arten Indisk Kobra, populært kalt Brilleslange.

Denne arten er ekstremt giftig, og kan hogge alt innenfor en radius av 30 cm. Den er  dødelig for mennesker, som må ha motgift for å unngå å lide en smertefull død av hjerte og lungelammelse.  Globalt dør det årlig ca 125.000 mennesker på grunn av slangebitt.

Jag hadde hørt at slangetemmerne fjernet gift-tennene på sine slanger,  men kunne jeg være sikker på at akkurat denne slangetemmeren hadde gjort det?  Og i så fall – var dette dyreplageri?  Her hadde jeg altså noen ubesvarte spørsmål å gruble på.

Søppel

På landsbygda var søppelhauger et vanlig syn, hvor griser, hunder og kyr mesket seg med matrester.

Søppel gir også livsgrunnlag for noen. På søppelfyllingene rundt Delhi er det anslagsvis 350.000 mennesker som plukke søppel.  Noen av dem er veldig fattige – andre tjener det mangedoblede av gjennomsnittslønnen i landet.

Et renere India

Fortauene i byene var renere, noe som skyldes en massiv plakat og TV-kampanje fra landets ledere, om at alle må gjøre sitt, for å få et renere India. Politiske ledere har latt seg intervjue mens de feier gata. Nettopp dette at de kjente ansiktene viste seg mens de svingte sopelimen, har hatt en god holdnings-effekt på inderne.

Plast

12119434_10206834526055717_508931999_o

På spørsmål til vår guide om hvorfor så mange kyr så drektige ut, var svaret at de dessverre spiste plast fra søppelfyllingene. Resultatet ble forstoppelse med 20 -30 kg plast akkumulert i magen, noe som igjen kunne føre til en lang og pinefull død for kua.

Vi så selv kyr som sto og drøvtygget plastposer.

12084046_10206834526775735_702788162_n

De visittkortene kyrne la fra seg i gata forsvant fort.  Ku-rusene ble tørket i store stabler, får så å bli brukt som brensel.

Vintrene kan være kalde, og  mange hus var dårlig isolert.  Strømnettet var mildt sagt ustabilt, og innlagt strøm var heller ingen selvfølge.  Derfor var det viktig å ha brensel til oppvarming og matlaging.

Sikhenes Tempel

Sikhhene ønsker velkommen

Sikhene, også kalt Turban-folket, var slik jeg så det, de som hadde mest til felles med europeisk kultur.

De ønsket ikke strikte kaste-regler, og  var opptatt av likestilling mellom kjønnene. Hos dem var det vanlig at begge ektefeller var ute i lønnet arbeid, og de delte på husarbeidet og tok felles ansvar for barneoppdragelsen.

Klikk på bildene for større versjon

Godkjent hodeplagg

Før vi fikk komme inn i Sikhenes hellige tempel, måtte vi alle ta på oss gul-oransje hodeplagg, ta av sko og strømper, og passere ei vollgrav av et fotbad. Med rene føtter kunne vi deretter utforske tempelet.

Plass for alle

Inne på tempelområdet var det en stor matsal, der alle var like velkomne, enten de var av høy eller lav kaste.

Her fikk alle trengende gratis mat, som ble laget på i kjøkkenet vegg i vegg. Det var mange munner å mette, og utrolig mange Nan-brød-bakere som kjevlet og kokker som rørte i svære kjeler.

Klikk på bildene for en større versjon.

Gullbekledde vegger og tak

Tempelets hadde utsmykninger fra gulv til tak i  skinnende gull-farge.

Dette ga en flott effekt opp imot gulv og søyler i blendahvit marmor.

Det som satte dypest spor hos meg var  sangen og musikken fra tempel-musikerne som satt på et putekledd gulv.  Jeg tenkte med en gang at denne musikk-stilen hadde jeg hørt før. Det var som å høre George Harrison da han på 70-tallet sammen med den indiske sitarspilleren Ravi Shankar tok musikkformen inn i den vestlige poppverdenen. George Harrison ble fascinert av instrumentet og fordypet seg i indisk musikk.  Disse to holdt også en banebrytende veldedighetskonsert i New York til inntekt for Bangladesh i 1971, hele 14 år før Live Aid.

Kald drikke

12162610_10206834518615531_1194808114_oPå vår rundreise med buss, kom temperaturen enkelte dager opp i over 40 grader, og det var viktig å få i seg nok drikke. På bussen var det rikelig tilgang på vannflasker, og vi gjorde noen stopp for å få fylt på is i kjøledisken. Her ser vi fra et slikt stopp, og isblokkene som ble lempet ned i kjøledisken måtte være av en viss størrelse for at de skulle holde noen timer.

IMG_8710 - versjon 2

Souvenir-selgere

Enten vi skulle inn eller ut av bussen, var vi omringet av souvenir-selgere. Selgerne var som vandrende souvenir-kiosker.  Vi handlet flotte lommebøker og vesker i kamelskinn, armbånd pluss mye annet.

Tigging

Det var tiggere, men ikke så mange som jeg hadde ventet å se. Vi hadde hørt at tigging også i India kunne være organisert kriminalitet. I filmen Slumdog Millionaire, som jeg anbefaler alle å se, så vi barn som ble kidnappet og påført skader for å få økt medlidenheten på gata.

En del voksne tiggere med fysiske skavanker fikk penger av oss turister.

Vi ble frarådet å gi tigger-barn penger. Det kunne  føre til at bakmenn, som gjerne tok alle pengene, holdt barna borte fra skolen.  Dermen kunne bakmennene isteden  tjene penger på dem.

Fabrikkbesøk

På gruppereiser er det ofte innlagt fabrikk-besøk av forskjellig slag, så også denne på denne turen.

Klikk på bildene for større versjon.

I India sysselsatte forskjellige fabrikker hele landsbyer som under-leverandører/produsenter av forskjellige produkter. Vi fikk innblikk i flere håndtverk, og på en gulvteppe-fabrikk fulgte vi prosessene fra ull til ferdig håndknyttet teppe. En prosess som kan ta opptil et år på store tepper.  Deretter ble vi geleidet inn i et show-rom, og servert vann, te eller rom & cola. Praten gikk lett, og mange kjøpte tepper til fabrikkpris.

Andre vi besøkte etter ca samme mønster var en edelsten/smykkefabrikk, en produsent av bl.a. marmorbord, og en stoff-fabrikk som hadde spesialisert seg på blokk-trykk.

På busstak

Fra Agra til Delhi kjørte vi motorvei, og jeg antar at trafikken gikk i 80-90 km i timen (minst). Vi ble møtt av kanskje 100 busser med taket fullt av folk,  på vei til ei lokal feiring. Det var like mange på taket, som inne i bussene. Unge menn, som virket å være i festhumør, der de vinket mot oss i det de tordnet forbi i motsatt kjørefelt.

IMG_7908 - versjon 2

Ja! – ting var  anderledes i India enn her hjemme.

Dette var alt fra denne turen.