Veien til Agra!

Tekst/Foto: Roger Strømsnes: Helt fra jeg hørte «Veien til Agra» av Aimee Sommerfelt i barnetimen i 1960, har India vært et spennende land i mitt hode.

Historien om den trettenårige Lalu og den syvårige søsteren hans, Maya, som er på vei fra Allahabad til Agra, gjorde sterkt inntrykk. I fire lørdager satt jeg klistret til radioen. Maya hadde en øyesykdom som var i ferd med å gjøre henne blind. Til fots gikk de den støvete veien under ei glovarm sol. Mange farer, både sjakaler og slanger, lurte underveis. Til slutt kom de frem og fikk hjelp an norske leger. Nå var tiden endelig inne til selv å kunne ta veien til Agra.

Flyreisen

12167020_10206889757036457_1343969523_n

Vår tur startet fra Værnes med Norwegian til Oslo. Der sluttet vi oss til resten av følget, og fortsatte med Finnair til Helsingfors.

Helsingfors til Delhi gikk med et smekkfult monster-fly, og vi landet tidlig neste morgen uten særlig mye søvn. Tidsforskjellen var 3,5 t foran vår sommertid, og temperaturen 38-40 grader.

India

9 dagers rundreise på egen hånd i Nord-India kunne blitt stressende. Derfor føltes det trygt å delta på gruppereise med en turoperatør som har hatt India på programmet i mange år.  Vi ble møtt av en svensk guide, som etter å ha bodd 17 år i landet kunne alt om India.  Sammen med henne var det en indisk reiseleder, en buss-sjåfør og hans assistent.

«Klikk på bildene for større versjon»

Første dag busset vi fra Delhi til Jaipur.  Alt var nytt, og det første som møtte oss i det vi svingte ut fra flyplassen var tuting. Bilhorn med alle tenkelige lyder og ulyder som langt overstiger både desibel og sortimentet av det Biltema har å by på. Her ble det fløytet for å hilse, i sinne eller rett å slett for å vise at «her kommer jeg».

Den første kua midt i trafikken var også en uvant opplevelse, gjerne omgitt av kameler og en og annen elefant.

Vi så mange hunder, men ingen katter. På spørsmål fikk vi vite at de ca 1 milliard Hinduene i India ikke var særlig begeistret for katter.  Hinduene tilber Elefantguden i alle sammenhenger, og for Hinduene er i tillegg rotter og mus hellige dyr. Katter tar som kjent rotter og mus…

De gangene vi hadde stopp og måtte passere den sterkt traffikerte veien, skjedde med hjertet i halsen.  Her gjaldt hverken fotgjengerfelt eller trafikklys. Vår reiseleder og hjelpesjåfør var ute i gata og fikk stoppet trafikken i små glimt, slik at vi puljevis kom oss i sikkerhet på den andre sida. Ikke rart at India har oppunder 100.000 drepte i trafikken hvert år, tenkte jeg.

Kastesystemet

12077057_10206834543256147_459768297_n

På noen hoteller fikk vi en blomsterkrans rundt halsen, samt en rød eller orange prikk plantet i panna. India har 4 kaster, og fra disse har det utviklet seg hele 6.400 subkaster. Det aller verste er dog å være kasteløs, såkalt Dalitt. Fra gammelt av ville ingen ha noe med dem å gjøre. De var f.eks. pålagt å klappe i hendene hvis de gikk inn på en buss, slik at resten av bussen visste hvem de var, og kunne styre unna. Dette henger enda igjen.

I India blir du født inn i en kaste, og fra gammelt av måtte en gifte seg med en fra samme kaste. India er i dag i ferd med å åpne opp, ikke minst med hensyn til utdanning.  Likevel sier 76% av indias ungdommer at de fortsatt vil at foreldrene skal bestemme hvem de skal gifte seg med.  Gifter de seg mot foreldrenes vilje kan de bli jaget bort, eller i verste fall drept.

Barnebryllup er forbudt ved ny lov. Likevel arrangeres det også i dag hemmelige bryllups-sermonier mellom stivpyntede 3-4 åringer av samme kaste. Når de er i 16-17 årsalderen dukker plutselig den andre familien opp for å forene paret, og gjøre opp medgift.  Dette kommer som et stort sjokk på barna, som har vokst opp uvitende om sin fremtidige skjebne.

Det foregår kvote-opptak i skolevesenet, og staten gir nå lavkaster mulighet til å studere. En dataingeniør fra lavkaste fikk for ikke lenge siden sin historie brettet ut på indisk TV. På kontoret trivdes han, og var han respektert blandt kollegene. Ingen var opptatt av hans kaste. Straks han kom hjem til sin lille by så ville ikke Braminerne, de høyeste kastene, hilse på ham. Dette på tross av at de hverken kunne lese eller skrive.  Nylig kom en kvinne fra en lavkaste inn i en fremtredende posisjon i regjeringen, så kastesystemet er under oppmykning.

Indias blomster

Enten vi var på landsbygda eller i byene kunne vi se de som i India ble kalt indias blomster – kvinnene. Med  fargesprakende drakter var de som et festfyrverkeri, og en pryd for øyet.  Armbånd, gjerne ti på hvert håndledd og ringer på både fingre og tær var vanlig.  Antrekket var det samme enten de arbeidet på jordene med sand og stein, eller bare var ute å spaserte.

I enkelte stammer, særlig fra de varmeste strøkene i India, brukte kvinnene brede sølvringer rundt anklene, og sølvplater mot kroppen.  I tillegg til å pynte opp hadde sølvet en kjølende effekt.

IMG_7505 kopi

Mennene var mere anonymt kledd, med unntak av de med turban. Sikhene var stolte av å bli kalt turbanfolket.

To fra Rajputsfolket viste hvordan et ni meter langt skjerf enkelt og greit ble drapert rundt hodet. Turbanen har også en praktisk betydning – den skygger for sol, og varmer under kalde vintre.

Den rosa byen

Vi passerte landsbyer og jordbruksområder, og kom inn i Jaipur, hovedstaden i den nordlige landsdelen Rajasthan.

Jaipur

Landsdelen har store naturressurser, og er spesielt kjent for utsøkt hvit marmor,  edelstener og teppe-produksjon. Nylig ble det gjort oljefunn her, som ga Rajastan større oljereserver enn i hele Arabia! Vi så ikke leopard, men det er mye av den i fjellene her. Med jevnlige mellomrom kom de ned til bebyggelsen og tok geiter, fikk vi fortalt.

Fra maharajenes storhetstid besøkte vi i Jaipur slott og flotte palasser, og i gatene var det et yrende liv på basarene. Den indre bydelen var rosa, men tidens tann har endret fargen til mere teglstensrødt. Årsaken til rosafargen var at Prinsen av Wales skulle avlegge byen et besøk i 1853. Nærmest hele byen ble malt rosa til ære for ham, selv om besøket kun varte noen få dager. Enda i dag kunne vi se bygninger med den opprinnelige fargen.

Bartefestival

Hvert år avholdes en stor barte-festival i Jaipur.  Mennene her er veldig stolte av sine mustasjer, og pleier dem etter alle kunstens regler. Vinner-barten sist år målte 3,5 meter fra spiss til spiss da den ble rullet ut.

Tigersafari

Vi var klar for et annet av reisens høydepunkt, tigersafari.  Det føltes som å sitte på første parkett, der vi tronet i våre høye åpne jeeper. Kameraer, brett og smarttelefoner var klare til å «skyte» ville dyr. Det var en oppglødd og spent stemning. Ei grytidlig fotojakt før lunsj endte resultatløst.  Vi var innprentet om at den gjeveste av alle, tigeren, ikke var noen selvfølge å få øye på. I det store statlige reservatet hadde de god oversikt over bestanden. Det skulle finnes 63 tigre, og i hele India drøyt 1000. Tigerbestanden har tatt seg opp de siste årene, men er enda på smertegrensen til utrydding.  Det var fint å vite at det vi betalte for safarien gikk til bevaring av nettopp det indiske nasjonaldyret tigeren.

Etter lunsj hadde vår profesjonelle safariguide kun en ting for øye, finne tiger!  Vi passerte fem seks forskjellige dyrearter uten å få noen fotostopp av den grunn. Plutselig gjorde vi et stopp uten å se noen dyr. Vår guide pekte ned på den tørre grusveien, og der så vi spor av store poter – tigeren hadde vært her!

Siden tigeren lot vente på seg, hadde jeg så smått begynt å spane etter andre dyr, da sjåføren plutselig satte opp farten. Langt fremme hadde to andre biler stoppet, og alle stirret i samme retning – på en dormende tiger i det høye gresset.Den hadde det ikke travelt med å vise seg frem, men etter 15 -20 minutter fikk vi betalt for ventinga. Endelig var tigeren i poseringshumør.

På vei tilbake fikk vi en god del andre dyrestopp, og i skumringen svingte jeepen til side, slik at vi nesten fikk med oss tiger i solnedgang. Vel tilbake på hotellet var det bare å takke av vår guide med ordene «Thank you! – You made my hollyday!»

Etter et godt måltid kunne en tiger dorme noen dager, mens fuglen som ble kalt Tigerens tannbørste forsynte seg av restene mellom tennene.

Tog til Agra

For første gang måtte vi passere ei ferist for å komme inn på en tog-perrong. Jeg hadde mange bilder i hodet av indiske tog, og et pluss var at vi slapp å sitte på taket!  Toget var fullt , men vi hadde heldigvis en komfortabel klasse med nummererte sitteplasser. Problemet var bare at mange indere hadde «tatt en spansk en», så vi måtte kjempe for å få våre seter.

Ikke før hadde vi startet før det det ble ropt Tai, Tai av en grønnkledt servitør.  Te-serveringa var underveis, tett fulgt av kolleger med vårruller, potetgull og drikke i forskjellige varianter.

Skinnene slynget seg gjennom slettelandskap og jordbruksområder.  Da vi nærmet oss Agra kom vi inn i kupert fjell-landskap. Togfløyta ulte i ett sett.  Temperaturen steg både på utsida og innsida av togkupeen med de åpne rutene.

Uttar Pradesh

Etter ca to og en halv time gikk vi av i Barathpur i regionen Uttar Pradesh, for så å busse det siste stykekt til Agra.  Uttar Pradesh er en region med ca. 220 millioner innbyggere, og ligger ved foten av Himalaya. Derfra kommer den hellige Ganges-floden, og elvene Indus og Bamaputta.  Disse gir liv til flere hundrede millioner mennesker i lavlandet, og blir derfor tatt godt vare på.

Rajasthan har en av verdens største fugleparker, hvor bl.a. mange storker hekker.  Da engelskmennene var her ble det årlig satt av en dag til fuglejakt.  Dagsrekorden var på 8.000 skutte fugler!

Agra

Vi besøkte Det røde fort, et overdådig palass fra Mogultiden. Det ble oppført i rød sandsten av herskeren Akbar i årene 1565 -1573.  Slottet bærer preg av skiftende herskere, som tilførte utsmykninger i silkehvite, edelstensinnlagte marmorflater.

Herfra er det en blendende utsikt over Yamunaelven til et av verdens syv underverk – Taj Mahal.

Taj Mahal

I tindrende hvit marmor skinner Taj Mahal opp som en edelsten. Det ble oppført i persisk stil, og påbegynt i 1631. Byggetiden for denne perlen av et byggverk var 22 år.  10.000 elefanter og ca 20.000 arbeidere deltok. Shah Jahan oppførte bygget til minne over sin yndlingshustru Mumataz Mahal, som døde i barsel.  Et fantastisk gravmausoleum over udødelig kjærlighet.

Delhi

Delhi med sine 18 millioner innbyggere vokser med ca 0,3 millioner i året. Mange unge jobber med IT og i callsenter, og månedslønna er Nok. 1.500 – 2.000,-,  men levekostnadene er mye lavere i India.

sykkeldrosje

Sykkeldrosje

I den tette trafikken krysset vi fingrene og ble med på sykkeldrosje gjennom Delhis gamleby.  Dette var ikke noe for sarte sjeler.

I folkemylderet holdt vi på lommeboka, og klamret oss til setet mens vår sjåfør brøytet seg frem, og gnisset bort i møtende sykkeldrosjer. Den konstante tutingen gjorde kaosbildet komplett.

Eneste trøst var at vår pedaltråkker virket å ha full kontroll.

Fotografering

Om jeg er hjemme eller ute, så er fotoapparatet vanligvis med. Det er som på en spennende  fisketur.  Jeg får mulighet til å fange andre kulturer, og ikke minst portretter på minnekortet.  Aldri før har jeg sett så mye fotografering med nettbrett og smart-telefoner.  En god regel før en tar bilde av noen var å spørre først. Hvis de som ble fotografert fikk noen rupi for å posere, smilte de opp i hele ansiktet.  Noen indere prøver å tjene penger på at vi fotograferer dem, men det er da lurt å avtale prisen på forhånd.

12168319_10204601736152849_164435115_o - versjon 2 IMG_8768

Her er jeg under fotografering av en innbygger i Delhi.  Heldigvis var ønsket om fotografering gjensidig.  Gang på gang ble vi stoppet og spurt om vi kunne bli med på deres bilder, gjerne sammen med resten av den indiske familien.

Oppsumering

Vi har sett litt av india – kanskje 10-15%.  Vi har lyst til å se mere!

Nice to know

India har endret fra sosialistisk til privatisering og åpnet opp for utenlandske investorer. Ønsker du kan du som utlending fritt starte opp business i India. India representerer den 3. største kjøpekraften i verden.

Maten

Maten var god, men ikke veldig variert. Det gikk i kokte grønnsaker, kylling og kjøtt kombinert med sterke sauser og ris.

Jeg dristet meg til å spørre kokken om han kunne lage en ekstra spizy omelett til frokost. Siden det gikk greit å spise den, antar jeg at kokken kun gjorde den «turist-spizy».

På restaurant.

Jeg lærte at hvis jeg rakk lillefingeren i været f. eks. på resaturant, var det fingerspråk for spørsmålet «hvor er toalettet», og jeg fikk straks hjelp. En bør imidlertid sjekke att det ikke sitter noen japanere i nærheten, for der betyr samme tegnet at du ønsker å «date»!

IT og bil-industrien

En industri som vokser i rekordfart i India er IT. Handelen med USA har tatt seg opp.  Av Indias ca 680.000 byer har Microsoft landet en avtale om å bygge ut bredbånd til ca. 500.000 av disse.  Google skal levere WI FI til 500 togstasjoner.

Biltrafikken er økende

Nano, som er blandt de billigste bilene, koster ca Nok 14.000,-. Billige ny-biler er en av faktorene som er med på å øke biltrafikken.