Selger El-sykkel fra Saksvik

El-sykkel har kommet på moten og stadig flere velger el-sykkel som fremkomstmiddel både til jobb og på fritiden.

På Saksvik har Kjell Kvamstad egen utsalg og verksted for el-sykler, en virksomhet han har drevet i fem år.

Det var trøbbel med egen helse som fikk Kjell Kvamstad på Saksvik til å begynne med el-sykkel.

– Jeg fikk litt lunge og hjerteplager og kjøpte meg en el-sykkel på nettet for å bruke når jeg skulle trimme litt og lufte hunden. Importøren annonserte etter forhandlere og jeg skulle snart gå av med pensjon og fant ut at dette virket spennende, forteller Kjell Kvamstad.

Salg og service

IMG_0790I garasjen på Saksvik har han butikk, lager og verksted hvor han tar service på el-syklene han selger og her er også alle modellene utstilt og klare til prøvekjøring.

– Jeg har en seks, sju modeller fra to leverandører på lager. Det er merkene ”Wisper” og ”Smart Motion”, begge produsert i Kina.

– El-syklene har en rekkevidde på 10-12 mil, avhengig av vei og føreforhold og hvor mye syklisten bidrar med pedalene. Er det mye motvind, bratte bakker og tung oppakning er nok rekkevidde kortere, forteller han.

– Butikken har ingen åpningstid, men ta kontakt og gjøre en avtale.

Enten drar jeg til kunden eller kundene kommer hit. Det avtaler vi på forhånd, sier han.

Salget av el-sykler ligger omtrent på 40-50 sykler i året samt at Kvamstad også selger en del ekstrautstyr som barneseter, vogner og transportvesker for å ha på syklene.

Fra leketøy til fremkomstmiddel

Tidligere ble el-sykkel omtalt som ”juksesykkel” og leketøy men i de senere årene har det blitt akseptert som fremkomstmiddel og mange sykler året rundt på sine el-sykler.

– Det er flere kunder som bruker el-sykkelen daglig til og fra jobb. Mange har også kjøpt seg sykkelvogn og drar innom barnehagen og setter igjen vogna der før de sykler til Trondheim på jobb.

– Jeg har også mange kunder som har kjøpt el-sykkel av helsemessige årsaker. Nytt av året er at vi også har trehjuls sykkeldrosjer for bruk i bedrifter, for bud og på helse og sykehjem.

Mesteparten av syklene selger han gjennom annonser på finn.no og google.

– Alle sykkelmodellene har jeg plass til i en tilhenger og etter avtale med kunden kjører jeg ut til dem slik at de får prøvd alle modellene og finne den de liker og den som passer best.

– Da får de sjansen til å prøvekjøre sykkelen i sitt eget nærområde og vil de prøve den til og fra jobb en dag, så ordner det seg også, forteller han.

Sykkelhotell

Elsykkel er som en vanlig sykkel men med batteri på baggasjebrettet og motor i navet på bakhjulet
Elsykkel er som en vanlig sykkel men med batteri på baggasjebrettet og motor i navet på bakhjulet

Fra Saksvik reiser Kjell Kvamstad rundt i hele Midt-Norge for å levere sykler eller hente inn til service og reparasjon.

– Det kan skje ting med en el-sykkel som gjør at den kun virker som en vanlig sykkel. Da blir den forholdsvis tung å sykle med. Litiumbatteriene er beregnet for ”klattlading”. Det vil si at de ikke trenger å lades helt ut før de fylles igjen. Det er faktisk bedre å lade de litt hver dag enn at de går helt tom for strøm. Batteriene på dagens sykler tåler ca 800 ladinger.

Motoren er på 250 watt og den kobler ut når farten blir 25 km/t.

Dekksesong

– Det er jo mange som sykler hele året og da er piggdekk en grei sikkerhetsforanstaltning. Andre setter bort el-sykkelen for vinteren og noen av dem har de på sykkelhotell her hos oss. Da blir batteriene vedlikeholdsladet og før sykkelen skal ut på veiene igjen får de en liten service med smøring, sjekk av alle funksjoner og vask.

– En el-sykkel er som en vanlig sykkel og har samme bremse og girsystem som vanlige sykler. Noe som trenger service og vedlikehold på lik linje med en vanlig sykkel.

Nå forbereder Kjell Kvamstad seg på vinteren som han regner med går med til service og vedlikehold av sykler i verkstedet. Når våren kommer er han igjen klar til å dra ut til sine kunder og på messer og andre aktivitetsdager med utstilling av sine el-sykler.

Les mer om Trøndelag El-sykkel  sitt utvalg her.